Zapowiedź sezonu MotoGP 2021!!!

 




Poprzedni sezon naznaczony pandemią koronawirusa był jednym z najbardziej szalonych i nieprzewidywalnych w historii klasy królewskiej. Czy nadchodzący sezon będzie w stanie chociaż dorównać poprzedniemu? Postaram się przybliżyć najważniejsze zmiany w stawce motocyklistów oraz do czego może dojść w sezonie 2021. (Moje przewidywania opieram o sytuację gdy wróci do stawki Marc Marquez)

SUZUKI ECSTAR


Zaczynamy od zespołu, który w ostatnim sezonie okazał się najrówniejszy w całym sezonie oraz w którym zobaczymy obrońcę tytułu z poprzedniego roku. Team Suzuki Ecstar, bo o nim mowa, zaimponował niesamowitą regularnością na przestrzeni całego, zeszłorocznego sezonu, zdobywając 11 miejsc na podium, w tym 2 zwycięstwa. Przed nowym sezonem, stajnia fabryczna koncernu z Hamamatsu straciła głównego kreatora sukcesów zespołu, Davide Brivio, który postanowił przenieść się do Alpine w Formule 1. Jest to potężny cios dla  całego zespołu. Od tego sezonu, obowiązki Włocha zostały rozdzielone na poszczególnych członków ekipy i nie zdecydowano się na poszukiwania nowego dyrektora zarządzającego. 
Jeśli chodzi o zawodników, to Joan Mir, sensacyjny mistrz świata sprzed roku, oraz Alex Rins, trzeci zawodnik ubiegłego sezonu chcą zrobić wszystko aby postarać się powtórzyć to wszystko, co się udało w roku 2020. Obaj Hiszpanie jednak zdają sobie sprawę z tego, że inne fabryki poprawiły się w stosunku do ubiegłego sezonu i zrobią wszystko co w ich mocy, aby udowodnić swoją wyższość. Gdybym miał jednak spekulować w jakim miejscu znajdzie się ekipa Suzuki na koniec sezonu, to pokusiłbym się o to, że zajmą miejsce w pierwszej trójce, a zawodnicy, szczególnie Joan Mir, będzie walczyć o obronę tytułu mistrzowskiego.

Przewidywana pozycje zespołu na koniec sezonu: 1

Joan Mir #36: 1

Alex Rins #42: 5


DUCATI TEAM
Fabryka z Bolonii w nowym sezonie postawiła na odmłodzenie składu zawodników, oraz na ewolucję swojej maszyny. W miejsce robiącego sobie roczną przerwę Andrei Dovizioso i przenoszącego się do zespołu KTM Tech3 Danilo Petrucci'ego, przychodzą ubiegłoroczni kierowcy zespołu Pramac, czyli Australijczyk Jack Miller i Włoch Pecco Bagnaia. Wielu obserwatorów klasy królewskiej sądzi, że Jackass ma w końcu możliwości aby zacząć rywalizować z największymi. Co prawda potrafił już osiągać naprawdę dobre wyniki w poprzedniej ekipie ale nie potrafił odnieść zwycięstwa, zwykle przez swoją bardzo agresywną jazdę, która powodowała spadek tempa w końcówce wyścigów. Może doświadczenie nabyte w ostatnim sezonie zaprocentuje i pozwoli walczyć z najlepszymi. Co do Pecco, to jego przenosiny do fabrycznej ekipy są mocno podważane ze względu na jego brak stabilizacji. Oczywiście miał momenty wybitne (podium ze złamaną nogą na Misano, czy tez drugi wyścig na Jerez, gdzie gdyby nie awaria silnika, wygrałby ten wyścig) ale jednak większość sezonu był delikatnie mówiąc średnio-przyzwoity. Mam nadzieję, że nie stłamsi go renoma zespołu oraz cele, jakie sobie Ducati postawiło w tym sezonie, tym bardziej, że są niezwykle mocni. W mojej opinii, Miller będzie starać się walczyć o podium w końcowej klasyfikacji, a co do Bagnaii - spodziewam się wskoczenia na wyższy poziom i większą regularność 

Przewidywana pozycja zespołu na koniec sezonu: 2

Jack Miller #43: 4

Pecco Bagnaia #63: 11


MONSTER YAMAHA MOTOGP


Fabryczny zespół Yamahy to jedna z dwóch największych niewiadomych nadchodzącego sezonu. Ubiegły sezon zaczynali z wysokiego "C" i z najlepszym motocyklem w stawce, jednak "nie ważne jak się zaczyna, ważne jak się kończy". Yamaha zmagała się bardzo mocno przede wszystkim ze swoim silnikiem i, co najważniejsze z brakiem komunikacji na linii kierowcy - zespół - fabryka, przez co rozwój był bardzo mocno zaburzony. Najważniejszą zmianą w teamie doszło w składzie zawodników i gdybyśmy ocenili sam talent, to prawdopodobnie mamy do czynienia z jednym z dwóch najlepszych w obecnej stawce, obok Repsol Hondy. Do Mavericka Vinalesa dołączył Fabio Quartararo, który w ubiegłym sezonie nie poradził sobie z presją faworyta do zdobycia tytułu, po kontuzji Marca Marqueza. I właśnie to jest największy problem obu zawodników Yamahy, radzenie sobie z presją. Maverick i "El Diablo" są niezwykle delikatni w sferze psychicznej i to może ustawić obu w hierarchii stawki w nowym sezonie. Jeśli chodzi o przewidywania, sądzę, że obaj zawodnicy przy braku presji będą w stanie osiągnąć wszystko przy odpowiedniej maszynie, a to też jest kolejna niewiadoma

Przewidywana pozycja zespołu na koniec sezonu: 3

Maverick Vinales #12: 8

Fabio Quartararo #20: 6


PETRONAS YAMAHA SRT


Główny zespół satelicki Yamahy może w tym sezonie zaskoczyć napewno nie raz. Od tego sezonu w składzie ekipy mamy do czynienia z mistrzem i uczniem - z fabrycznego team'u przyszedł The Doctor Valentino Rossi, w miejsce Fabio Quartararo. Pozostał zawodnik będący drugim wielkim odkryciem poprzedniego sezonu, czyli wicemistrz świata Franco Morbidelli. Oboje otrzymali motocykle dokładnie takie same jak zawodnicy fabryczni. Co może być problemem dla zespołu? Plotki, dotyczące przejęcia ekipy, który ma zostać własnością Rossiego, a właściwie jego akademii SKY VR46, który już ma swoich reprezentantów w niższych klasach. Ostatecznie jednak liczy się ten sezon i sądzę, że ekipa ta będzie ostro deptać po piętach "fabryce", tym bardziej, że Morbidelli jest najbardziej równy pod kątem tempa wyścigowego i najbardziej ułożony wśród zawodników Yamahy, a co do Rossi'ego...tutaj jedna wielka niewiadoma dlatego, że forma najbardziej utytułowanego zawodnika w historii i największej legendy motocyklowych wyścigów jest coraz bardziej chimeryczna i nie wiemy czego się spodziewać. Czy to może być ostatni sezon dla #46? Wszystko się okaże w ciągu najbliższego sezonu.

Przewidywana pozycja zespołu na koniec sezonu: 5

Franco Morbidelli #21: 3

Valentino Rossi #46: 10


REPSOL HONDA 


Oto największa niewiadoma nadchodzącego sezonu. Powracający po kontuzji, która nie pozwoliła obronić tytułu z roku 2019, Marc Marquez i jego największy rywal z czasów wspólnej jazdy w Moto2, Pol Espargaro mają jeden cel, przywrócić fabryczną Hondę do czołówki. Nie wiadomo jednak czy #93 powróci już na pierwsze Grand Prix ale to jest zawodnik, który jest teraźniejszością i przyszłością MotoGP. To właśnie Marquez jest określany jako następca Valentino Rossi'ego i jako przyszła legenda. Co do #44, przesiada się na motocykl, który wymaga dokładnie takiej samej agresywnej jazdy jak jego poprzednia maszyna, czyli KTM i właśnie to był główny czynnik, dla którego to właśnie Espargaro został ściągnięty do Hondy, w miejsce młodszego brata Marca - Alexa Marqueza. Jeśli Marc wróci do swojej formy, a Pol szybko nabierze tempa na RC213V to możemy być pewni, że rywalizacja będzie gorąca ale co jeśli do tego nie dojdzie? Tego nikt z nas nie wie...Moje przewidywania opieram o to, że MM93 powróci już od pierwszego Grand Prix, które już za tydzień.


Edit: Marc Marquez nie wystąpi w dwóch pierwszych rundach mistrzowskich, na torze Losail


Przewidywana pozycja zespołu na koniec sezonu: 4

Marc Marquez #93: 2

Pol Espargaro #44: 7

LCR HONDA CASTROL & LCR HONDA IDEMITSU



LCR Honda, w obu odsłonach, w każdym sezonie ma takie wyścigi, w których wchodzą na poziom fabryki i stanowią poważną siłę w stawce, ale to tylko kilka "wybryków". Od tego roku kierowcami team'u Lucio Cecchinello będą Taka Nakagami oraz brat Marca Marqueza - Alex, który przeniósł się z fabryki. Obaj potrafią jeździć szybko ale ich problemem jest głowa, a dokładnie psychika, co widać było najlepiej w GP Teruel sprzed roku, gdzie mając tempo na zwycięstwo, popełnił błąd i upadł. Co do Alexa Marqueza, czeka go drugi sezon na Hondzie i sądzę, że będą wyścigi gdzie pokaże swój potencjał i tempo na podium, czy o zwycięstwa ale nie wiem, czy to będzie utrzymywane przez wszystkie rundy mistrzowskie. Podsumowując, satelicki zespół Hondy może być jednym z zwycięzców wyścigów ale nie będzie to notoryczne.

Przewidywana pozycja zespołu na koniec sezonu: 7

Taka Nakagami #30: 14

Alex Marquez #73: 12

PRAMAC TEAM 


Zespół satelicki Ducati napewno jest w stanie namieszać, a szczególnie Johann Zarco, który otrzyma do dyspozycji na ten sezon maszynę, którą będą śmigać w tym roku zawodnicy fabryczni. Po ogromnych problemach i byciu tak naprawdę na dnie, po pobycie w KTM-ie, Zarco odzyskał wiarę, pewność siebie i jest szansa na powrót do tego tempa, który jeszcze prezentował przed laty na Yamasze. Rok temu już było dobrze np. zdobycie pole position przed GP Czech w Brnie. Partnerem zespołowym będzie jeden z debiutantów - Jorge Martin i sądzę, że będą przebłyski w jego występach, tym bardziej, że w Moto2 był jednym z faworytów i jednym z głównych riderów stawki klasy pośredniej. W mojej opinii, namieszają i będzie można ich zobaczyć często w walce o podium ale nie będzie to regularna walka.

Przewidywana pozycja zespołu na koniec sezonu: 6

Johann Zarco #5: 9

Jorge Martin #89: 13

ESPONSORAMA RACING/ SKY VR46 


Kolejny zespół satelicki Ducati, w którym skład będzie bardzo młody i debiutancki - zawodnikami team'u w tym sezonie będą mistrz Moto2 sprzed roku Enea Bastianini i przyrodni brat Valentino Rossi'ego oraz trzeci zawodnik poprzedniego sezonu klasy pośredniej Luca Marini. Właśnie brak doświadczenia według mnie, będzie głównym problemem zespołu, mimo posiadania jednego z najszybszych motocykli, który na torach typu "stop&go" będzie potwornie mocny. Jednak oboje muszą ten rok zdecydowanie wykorzystać do nauki, a może uda sie osiągnąć coś fajnego i coś przyjemnego.

Przewidywana pozycja zespołu na koniec sezonu: 9

Luca Marini #10: 19

Enea Bastianini #23: 16

RED BULL KTM FACTORY 


Największe zaskoczenie poprzedniego sezonu, może być największym flopem tegorocznego. Potężne problemy z rozwojem motocykla, utrata możliwości szerokiego rozwoju z powodu tych kapitalnych wyników osiąganych przez zawodników fabryki czy Tech3, ale przede wszystkim utrata Pola Espargaro, który był w tym zespole od początku i jego oddziaływanie na rozwój było na tym samym poziomie co pomoc Dani'ego Pedrosy, czyli kierowcy testowego. W tym sezonie zobaczymy na KTM-ie Brada Bindera oraz Miguela Oliveirę. Obaj zawodnicy to zwycięzcy wyścigów z poprzedniego roku (łącznie wygrali 3 Grand Prix) ale sądzę, że to nie będzie ich sezon, chyba, że rozwój motocykla eksploduje w górę.

Przewidywana pozycja zespołu na koniec sezonu: 8

Brad Binder #33: 17

Miguel Oliveira #88: 15

KTM TECH3



W przypadku satelickiego zespołu KTM, będziemy mogli jeszcze w mocniejszym stopniu przekonać się, jakie problemy czekają austriackiego producenta, przynajmniej na początku. Zawodnikami zespołu w tym roku będą Iker Lecuona oraz Danilo Petrucci, który odszedł z fabrycznego zespołu Ducati. Tak naprawdę to w przypadku zespołu Tech3 możemy sie spodziewać głownie walki pod koniec stawki, z małymi przebłyskami w poszczególnych wyścigach, podobnie jak w przypadku team'u fabrycznego.

Przewidywana pozycja zespołu na koniec sezonu: 10

Danilo Petrucci #9: 20

Iker Lecuona #27: 21


APRILIA RACING TEAM GRESINI 


Aprilia w tym sezonie będzie odczuwać duże problemy głównie ze względu na śmierć Fausto Gresini'ego, założyciela i szefa zespołu. Producent z Noale przygotował zupełnie nowy motocykl, który tylko w rękach Aleixa Espargaro może być w miarę konkurencyjny, natomiast wobec jego partnera z zespołu, czyli Lorenzo Savadori'ego pojawiają się duże wątpliwości, czy będzie w stanie utrzymać tempo kolegi z garażu. Już się mówi, że jeszcze przed połową sezonu w jego miejsce wskoczy.....Andrea Dovizioso, który nie dawno podpisał umowę z Aprilią na bycie zawodnikiem testowym. Ale wracając do sezonu, niestety należy się spodziewać, że zawodnicy Gresini'ego będą "czerwoną latarnią" tegorocznej stawki MotoGP

Przewidywana pozycja zespołu na koniec sezonu: 11

Lorenzo Savadori #32: 22

Aleix Espargaro #41:18

Podsumowując, czeka nas bardzo interesujący sezon, gdzie głównymi pytaniami pozostają: Czy Marc Marquez wróci do dawnej formy i kto zdobędzie tytuł w przypadku braku powrotu Hiszpana do wielkiej formy? Czy to będzie Joan Mir? A może Jack Miller? Dowiemy się tego wszystkiego już od nadchodzącej niedzieli, od Grand Prix Kataru, a zakończymy to pod koniec roku na torze w Walencji 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Yoyota #7 z pole position do 6 Hours of Spa